Martijn Beumers
14-4-2020

Axendo en Umbraco al tien jaar gelukkig als partners

Axendo en Umbraco zijn al tien jaar partners van elkaar. En dat heeft ons allebei veel gebracht. Mooi moment om terug- en vooruit te blikken op onze samenwerking. 

Hoe krijgt een fullservice internetbureau uit Leusden 'verkering' met een Deens contentmanagementsysteem? Daarvoor moeten we terug naar 2009. Axendo bestond toen drie jaar. Ook in die tijd ontwikkelden wij al websites voor onze klanten. Het platform waarop we dat deden was een eigen contentmanagementsysteem. Maar de ontwikkelingen in CMS-land gingen erg hard. Die waren niet meer bij te benen met ons eigen systeem. We stonden op een splitsing: welke kant gaan we op?

Onze zoektocht naar een CMS-partner begon. Onze belangrijkst eis: het nieuwe systeem moest vooral gebruiksvriendelijk zijn en we moesten er goed toegankelijke sites mee kunnen bouwen. En het moest op het fundament van Microsoft draaien, want daar werkten wij al langer mee.

Wij kwamen uit bij Umbraco, een Deens CMS-systeem in opkomst. Umbraco won het op toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. En haar karakter van opensourcesoftware speelde ook mee. Daar waren wij al langer fan van. Ze zijn in een nichemarkt gedoken en sindsdien hard gegroeid. Umbraco was op het juiste moment op de juiste plek.

Pionieren

Destijds waren wij een van de eerste Nederlandse bureaus die Umbraco omarmde als het contentmanagementsysteem voor online platformen voor klanten. Het was een beetje pionieren. Dat is spannend en leuk. En het geeft je een bepaalde voorsprong. Sindsdien zijn we meegegroeid met Umbraco en zijn nu Umbraco Gold Partner.

In de afgelopen tien jaar heeft Umbraco haar waarde meer dan bewezen voor Axendo en onze klanten. De kracht schuilt naast de toegankelijkheid in de enorme flexibiliteit en schaalbaarheid. Elke pagina is in te richten zoals de gebruiker wenst. De vergelijking met Lego, het andere Deense succesproduct, is snel gemaakt. Umbraco is als een blokkendoos; je kunt de blokken pakken die je nodig hebt.

Zeker als je veel maatwerk voor klanten ontwikkelt, zoals wij, kun je dankzij Umbraco veel meer naar de klant kijken: hoe werken haar redacteuren - de eindgebruikers - en wat hebben ze nodig? Dat is veel waardevoller dan dat je jouw werkwijze oplegt, zoals bij veel andere contentmanagementsystemen het geval is. Het maakt dat Umbraco gemakkelijk meegroeit met de behoeftes van de klantorganisatie. Ook een groot voordeel: je kunt zo aan de slag, er is geen ingewikkelde training nodig om het systeem te begrijpen. Het is als de inbussleutel die je kent van IKEA.

Less is more

Hebben we de term friendly CMS al genoemd? Want dat is precies wat Umbraco is. Het systeem stelt de eindgebruiker centraal, is vriendelijk in gebruik. Als je kijkt naar de interfaces van andere contentmanagementsystemen, dan zie je heel veel knoppen, mogelijkheden en toeters en bellen. Bij Umbraco is het overzichtelijk en kun je snel je weg vinden. Dat is ook altijd haar kracht geweest: overvoer mensen niet met functionaliteiten, hou het bij de basis. Less is more, dat is typisch Deens.

Door de jaren heen hebben we ons partnership met Umbraco geïntensiveerd. Zo hebben wij mede de Dutch Umbraco User Group (DUUG) opgericht, waarin Nederlandse Umbraco-gebruikers samenkomen om kennis en ervaringen uit te wisselen. Het mooie van Umbraco is dat je in een warm bad terechtkomt. Het is een hechte community waarin iedereen elkaar verder wil helpen. Ook de founder van Umbraco, Niels Hartvig, stimuleert het delen van kennis binnen de community. Ons partnership met Umbraco staat dus zeker niet alleen in het teken van krijgen, maar ook van teruggeven.

Naast de oprichting van de DUUG hebben wij bijgedragen aan de ontwikkeling van een aantal uitbreidingen, zogeheten packages. Umbraco had toentertijd nog geen formulierenmodule, dus hebben wij die gemaakt. Dat heeft nog kort voor wat wrijving gezorgd, toen bleek dat Umbraco zelf op dat moment bezig was met de ontwikkeling van een eigen formulierenmodule.

De laatste ontwikkeling vanuit Umbraco, de gang naar de cloud, hebben wij ook als een van de eerste Nederlandse partijen omarmd. Voor een vast bedrag per maand zijn de online platformen te hosten daar te hosten. Dit heeft ons al de Umbraco Cloud Powerhouse-badge opgeleverd als erkenning voor deze strategische keuze. Zo bewegen we altijd mee met de laatste ontwikkelingen en blijven we stappen zetten.

Op naar de volgende tien jaar. Axendo is destijds met Umbraco de juiste weg ingeslagen. Het systeem is er al bijna vijftien jaar en wordt inmiddels door ruim 500.000 websites actief ingezet. Die stabiliteit is in deze tijden niet vanzelfsprekend. Wij hebben er geen moment spijt van gehad en blijven meegroeien met Umbraco.

 

Meer weten?
Neem contact met ons op.

Martijn Beumers
Algemeen directeur
[email protected]
06 11 200 209