Asset 1

Online platform citymarketing

Amsterdam Marketing

Stichting Amsterdam Marketing is de citymarketingorganisatie voor de Metropool Amsterdam en dé gids voor bewoners, (inter)nationale bezoekers, Nederlandse en buitenlandse bedrijven. Jaarlijks wordt het online platform Iamsterdam.com ruim 18 miljoen keer bezocht. Als digitaal partner van Amsterdam Marketing denken wij mee over de digitale strategie en ontwikkelen wij slimme citymarketing oplossingen


De meertalige website iamsterdam.com biedt informatie over de regio Amsterdam aan veel verschillende doelgroepen zoals bewoners, bezoekers, expats en bedrijven. Het belangrijkste doel is om de bezoeker zo snel mogelijk, relevante informatie voor te schotelen.

Voor de verschillende doelgroepen zijn handigheidjes ingebouwd in de website. Zo kan de bezoeker met behulp van de agenda snel zien wanneer welke activiteiten plaatsvinden. Er kan gezocht worden op type activiteit en datum, maar ook op bijvoorbeeld wat dit weekend in Amsterdam te doen is en dan ook nog toegespitst op de ochtend, middag of avond. Alle data wordt opgehaald uit de NDTRC database.

Voor bedrijven en organisatoren van business events is er de Venuefinder. Door aan te geven welke elementen belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld het type bijeenkomst, de gewenste locatie en de groepsgrootte worden de venues die hieraan voldoen getoond in lijst- en kaartvorm. De organisator kan de geschikte venues opslaan als favoriet. Vervolgens wordt het de organisator gemakkelijk gemaakt om de favorieten te delen, op te slaan als PDF of direct een aanvraag te doen bij de geschikte venues. De organisator bespaart met de Venuefinder een hoop tijd, doordat er maar één aanvraagformulier ingevuld hoeft te worden. De Venuefinder stuurt deze vervolgens naar de geselecteerde venues.

Geautomatiseerde nieuwsbrieven

Wekelijks worden er met behulp van Sitecore Email Experience Manager nieuwsbrieven naar meer dan 30.000 abonnees gestuurd met daarin een selectie van voorstellingen, concerten, films, tentoonstellingen en andere evenementen in Amsterdam. De nieuwsbrief wordt volledig samengesteld in het CMS en ondersteunt een groot scala aan e-mail clients, wat ervoor zorgt dat de nieuwsbrief bij zoveel mogelijk abonnees goed weergegeven wordt. Dit vergroot de conversie aanzienlijk.

Performance

Iamsterdam.nl is één van de grootste Sitecore websites van Nederland met dagelijks gemiddeld zo’n 40.000 sessies en pieken tijdens bijvoorbeeld Koningsdag van meer dan 100.000 bezoekers. Stabiliteit is daarom een zeer belangrijke eigenschap van het platform. Wij zetten hiervoor Cloudflare in. Dit is een zogenaamd CDN (Content Delivery Network) dat caching- en compressietechnieken toepast voor een betere performance. Daarnaast is het ook belangrijk om oude functionaliteiten te herzien, wanneer ze niet meer de juiste prestaties leveren. Deze vorm van onderhoud is erg belangrijk voor de duurzaamheid van een online platform.

Toolbox

Deze technieken gebruiken we
  • Sitecore

    Content Management Systeem

  • uCommerce

    E-commerce platform

  • ASP.NET

    Hét Microsoft framework

Koppelingen

Hier koppelen we mee
  • NDTRC

    Database voor toerisme

  • Knack

    Database software

Partners

De krachtenbundeling
  • RAFT

    UX design en vormgeving

E-commerce

Met de I amsterdam City Card hebben bezoekers van Amsterdam gratis entree tot de beste Amsterdamse musea en attrracties, veel korting & aanbiedingen en kunnen ze onbeperkt gebruikmaken van het openbaar vervoer. Om het voor bezoekers gemakkelijk te maken een City Card te kopen en de verkoopcijfers daarmee te verhogen heeft Axendo voor Amsterdam Marketing het e-commerce platform uCommerce geïntegreerd in het Iamsterdam.com platform.

De bezoeker heeft op de website de keuze uit verschillende typen City Cards en kan deze eenvoudig selecteren en betalen.

Rijenradar

Om bezoekers van Amsterdam inzicht te geven in de wachtrijen bij musea en andere attracties hebben wij de Rijenradar voor Amsterdam Marketing ontwikkeld. Naast het geven van informatie over wachtrijen is de Rijenradar voor Amsterdam Marketing ook een middel om bezoekers te motiveren andere attracties te bezoeken en daardoor een betere bezoekersspreiding te bewerkstelligen.

Amsterdam Marketing gaf aan dat zij graag eerst wil testen wat de Rijenradar voor Amsterdam kan betekenen. Na het in kaart brengen van alle gewenste functionaliteiten hebben wij daarom samen bekeken welke minimale functionaliteiten de Rijenradar moest bevatten om van toegevoegde waarde te zijn en gelanceerd te kunnen worden. Dit heet het vaststellen van een een Minimal Viable Product (MVP).

Dit is het MVP geworden: via de app voeren attractiemedewerkers elke 30 minuten de actuele wachttijd in.Bezoekers kunnen vervolgens op de website Iamsterdam.com via een speciale landingspagina en op de informatiepagina van een attractie de wachttijden zien.

De Rijenradar is in het Paasweekend van 2017 succesvol gelanceerd. Het experiment zal drie maanden duren en wordt geëvalueerd door de wachtrijgegevens te monitoren, (klik)gedrag van bezoekers te bekijken en pop-up vragen te stellen. Wanneer er meer bezoekersspreiding wordt gemeten spreekt Amsterdam Marketing van een succesvolle proef. Door het starten met een Minimal Viable Product en dit stapsgewijs verder te ontwikkelen via releases helpen wij Amsterdam Marketing de Rijenradar efficiënt en effectief te realiseren.

Slimme koppelingen

Een belangrijke bron van informatie voor Amsterdam Marketing is de NDTRC database. In deze database wordt toeristische, recreatieve en culturele data ingevoerd en opgeslagen door bv. VVV's, toeristische organisaties en recreatieondernemers zoals hotels en musea. Amsterdam Marketing had de wens om data uit de NDTRC database geschikt te maken voor onder andere de website Iamsterdam.com. Omdat NDTRC niet in deze behoefte kon faciliteren hebben wij voor Amsterdam Marketing de Catalog database ontwikkeld. De Catalog leest de NDTRC data periodiek in een eigen database en maakt deze weer beschikbaar voor derden. Op deze manier kan Amsterdam Marketing de data eenvoudig gebruiken en/of verrijken voor al haar kanalen. Deze oplossing biedt zelfs kans voor een nieuw verdienmodel voor Amsterdam Marketing, het betaald aanbieden van de data aan derden die het vervolgens weer kunnen gebruiken voor hun eigen middelen en kanalen. 

Partner API

Amsterdam Marketing werkt samen met diverse partners waarvan zij de informatie over bijvoorbeeld evenementen op Iamsterdam.com plaatsen. Deze informatie wordt door de partners zelf aangeleverd en moest in het verleden door medewerkers van Amsterdam Marketing handmatig worden ingevoerd in de NDTRC database. Dit was een arbeidsintensief en foutgevoelig proces. Daarom heeft Axendo voor Amsterdam Marketing de Partner API ontwikkeld.

De API zorgt ervoor dat alle informatie van de partners automatisch verwerkt wordt. De beschikbare informatie wordt op vaste tijdstippen automatisch opgehaald uit de partnersystemen en verwerkt in de NDTRC database. Via een management portal heeft Amsterdam Marketing volledige controle over welke informatie er wel en niet ingelezen moet worden. Zo worden evenementen van bijvoorbeeld het Koninklijk Concertgebouw, de Melkweg en de Stadsschouwburg nu direct ingelezen in de NDTRC database en zijn ze door de Catalog koppeling direct te bekijken op Iamsterdam.com.

Koppeling met Knack

Ook de redactie van Amsterdam Marketing kon wel wat digitale handigheid gebruiken. Zo gebruikt zij het softwarepakket Knack om content voor te bereiden voor diverse on- en offline kanalen, zoals de website Iamsterdam.com en de UITkrant. Redactieleden moesten handmatig evenement informatie uit de NDTRC database kopiëren en plaatsen in Knack om vervolgens de content te bewerken voor publicatie. Om dit proces te vereenvoudigen hebben we een component ontwikkeld die relevante items uit de NDTRC database haalt en automatisch plaatst in Knack. Hierdoor houdt de redactie meer tijd over om te doen wat ze echt willen, goede publicaties maken.