Deel twee over de casus chatbot Goochem | Axendo
Martijn Beumers
8-5-2018

Ontmoet chatbot Goochem, de culturele gids in regio Amsterdam

Axendo levert technisch hoogstandje voor Amsterdam Marketing

Hij is slim, altijd aanspreekbaar en gidst je in sneltreinvaart door het rijke culturele aanbod in de regio Amsterdam. Maak kennis met Goochem, de chatbot die Amsterdam Marketing (I amsterdam) sinds de zomer van 2017 via Facebook Messenger inzet om de jongere doelgroep te bereiken. Deze geautomatiseerde gesprekspartner geeft de gebruiker tips op maat voor culturele activiteiten in Amsterdam en omgeving, op basis van persoonlijke voorkeuren. De voortdurende technische ontwikkeling ervan is een hoogstandje waarvoor Axendo ingeschakeld is. De juiste partij op de juiste plek in een bijzonder proces. Senior Digital Producer Fieke Flier van Amsterdam Marketing: 'Axendo denkt in oplossingen.'

'Hoi, ik ben Goochem! De officiële chatbot van Amsterdam Marketing (I amsterdam). Ik hoor je denken: Goochem?? Zo noemen we in Amsterdam iemand die snugger denkt te zijn ;-) Ik geef culturele tips en help je bij het zoeken in de culturele agenda van Amsterdam en omgeving.'

Met die woorden nodigt de culturele chatbot uit de hoofdstad je op Facebook Messenger uit om de dialoog met hem aan te gaan. Eenmaal in gesprek kun je Goochem toegang geven tot je voorkeuren op je Facebookprofiel. Ook kun je aangeven waar je zin in hebt. Tags als 'uit je dak', 'romantisch' en 'avontuurlijk' komen voorbij. In voor een concert? Festival? Club? Tentoonstelling? En wanneer? Je kunt het allemaal aangeven. Aan de hand van jouw keuzes presenteert Goochem een aantal culturele suggesties, zelfs verrassende alternatieven die je anders waarschijnlijk zou missen. Klik je op één daarvan, dan krijg je een beschrijving van het evenement voorgeschoteld die je vervolgens als favoriet kunt opslaan. Hoe meer je het gebruikt, hoe relevanter en persoonlijker de tips. Handig en leuk!

Passend kanaal

Dat is precies de reactie waarop Fieke Flier hoopt. Zij is als Senior Digital Producer van Amsterdam Marketing nauw betrokken bij de ontwikkeling van de culturele chatbot, die de komende jaren steeds meer, betere en zelflerende eigenschappen krijgt. Ze vertelt hoe Goochem is geboren. 'Amsterdam Marketing werkt samen met veel partners in de regio. Ook in de culturele sector. Daar leefde de vraag: hoe bereiken we de jongere doelgroep? Die is wel degelijk geïnteresseerd in cultuur, maar wil niet een complete agenda zoals wij die op de website hebben staan doorploegen. Ze heeft een korte aandachtsspanne. We kwamen erachter dat we nog geen passend kanaal hebben voor die doelgroep. Hoe bereiken we ze wel? Hoe gidsen we ze door het culturele aanbod in de regio? Hoe zorgen we voor bredere cultuurconsumptie?'

Amsterdam Marketing schreef in samenwerking met de gemeente Amsterdam een open call uit. Samen met Mediaconnect (de partij die de software voor het algoritme achter Goochem regelt) reageerde Axendo daarop, het internetbureau uit Leusden waarmee Amsterdam Marketing al jaren constructief samenwerkt voor de ontwikkeling van haar online platform iamsterdam.com. Ook designbureau Raft meldde zich. Dat bedrijf opperde het idee om een chatbot te maken; Axendo kon die technisch inrichten en droeg het concept aan van een slimme achterkant (platform) via Facebook Messenger, op basis van Mediaconnect om gebruikers relevante, persoonlijke suggesties te kunnen bieden. Amsterdam Marketing koos voor een bundeling van de expertises van de bedrijven.

Flier: 'We zagen heil in een combinatie van die twee. Mensen downloaden niet meer zo vaak een app. Maar ze hebben vaak wel de populaire apps op hun smartphone staan, zoals Facebook Messenger. De koppeling met profielen, waardoor je heel gerichte en persoonlijke culturele tips kunt geven, is via die weg te maken. Mensen willen content snel kunnen consumeren, ze willen niet eerst nog zoeken in een enorme bak met data. In een chatbot komt dat allemaal samen. Het was nog onbekend terrein voor ons, maar we wisten meteen: dit is het kanaal waar onze doelgroep zich bevindt.'

Lees verder over deze casus