Skip to Content

Tijdens crisissituaties voorziet Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB) zo’n 1,2 miljoen Brabanders van communicatie via hun digitale platform. Tijdens een storm, brand of extreme ijzel wil VRMWB zo goed én snel mogelijk communiceren richting betrokkenen in de regio. Samen met VRMWB ontwikkelden wij een nieuw, betrouwbaar en digitaal toegankelijk platform, met een website en applicatie als mooi eindresultaat.

Over Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB) heeft een duidelijke missie: de regio Midden- en West-Brabant veiliger maken. Om hieraan bij te dragen, werken 24 gemeenten, de brandweer, GGD GHOR en de politie intensief samen. Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is er als netwerkorganisatie om te zorgen voor een goede informatievoorziening bij rampen en incidenten

Communicatie tijdens crisissituaties

Tijdens crises en incidenten is communicatie cruciaal. Vaak is een crisis onverwachts, spannend en emotioneel, en de impact is groot. Betrokkenen moeten op de hoogte worden gebracht, gerust worden gesteld en/of actie ondernemen. In crisissituaties deelt VRMWB via hun website actuele informatie met mensen die in de regio Midden- en West-Brabant wonen, werken of verblijven. Ook media en samenwerkingspartners zoals gemeenten gebruiken de website van VRMWB voor informatievoorziening. Snelle en toegankelijke berichtgeving is dus essentieel.

Hoge eisen voor online crisiscommunicatie

VRMWB stelt daarom hoge eisen aan de website. Tijdens incidenten is er vaak sprake van piekbelasting: veel mensen die tegelijkertijd op de website op zoek gaan naar informatie. Het platform moet daarop voorbereid zijn en honderdduizenden bezoekers kunnen ontvangen. Door nieuwe technieken en aflopende licenties besloot VRMWB dat het tijd was voor een nieuwe website die betrouwbaar, veilig en snel is: allemaal in lijn met de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) voor digitale toegankelijkheid.

Screenshot 1

Koppeling met webapplicatie

Woordvoerders en piketleden van VRMWB gebruiken ook een webapplicatie: de CIST app. Via deze app kunnen zij onderling chatten en direct berichten op de website plaatsen tijdens een incident of crisis. Bij het activeren van een zogenaamde liveblog en het plaatsen van updates wordt er direct automatisch een tweet geplaatst. Daarnaast kunnen de gebruikers met één druk op de knop banners met meldingen aan- en uitzetten op websites van gemeente en partners in de regio. Ook deze app mochten we doorontwikkelen en vernieuwen.

Ontwikkeling nieuw digitaal platform

Op basis van een design en de eerder genoemde eisen zijn we aan de slag gegaan. Samen met VRMWB werkten we de eisen en wensen uit tot uitgebreide stories. We maakten een planning en deelden de taken in voor tweewekelijkse sprints. Tijdens de ontwikkeling testten we tussentijds, en bij de oplevering van de eerste templates startte VRMWB met het vullen van de content. Waar zij tegenaan liepen, kon hierdoor meteen worden meegenomen in de opvolgende sprints.

‘“Het was een intensieve samenwerking, waarbij Axendo erg betrokken was. We zijn heel blij met het eindresultaat; een nieuw fris design, digitaal toegankelijk én betrouwbaar.”’

Suzanne van Gijzel Communicatieadviseur bij VRMWB

Een vernieuwende, betrouwbare oplossing als eindresultaat

In het begin van februari 2022 ging de website live. Terwijl de storm Eunice over het land raasde, hield de nieuwe website van VRMWB zich goed staande; de eerste echte test werd doorstaan. Uiteindelijk hebben we een website gerealiseerd met Umbraco CMS als basis, die voldoet aan de WCAG, waardoor de website digitaal toegankelijk is. De website en app draaien nu los van elkaar: als de website uitvalt, werkt de app nog steeds en andersom. Ook hebben we:

  • De CIST app doorontwikkeld, verbeterd en gebruiksvriendelijker gemaakt;

  • Een koppeling gemaakt met de recruitmentsoftware van VRMWB voor het plaatsen van vacatures;

  • Een koppeling met X gerealiseerd om automatisch tweets te kunnen plaatsen.

Ook voor de techneuten onder ons hebben we mooie resultaten te delen. Op verzoek van VRMWB hebben we het platform ondergebracht in de eigen Azure infrastructuur. Door een integratie van Umbraco met Cloudflare als Cloud Delivery Network (CDN), wordt de load op Azure tot een minimum beperkt en kosten bespaard. Maar er is nog meer:

  • We hebben grote bezoekersaantallen en piekbelasting gesimuleerd met uitgebreide load test scenario’s. Mét goed gevolg;

  • Bij uitval van de infrastructuur is er sprake van always online caching;

  • We maakten een koppeling met de CIST app via Azure AD voor veilige en gecentraliseerde toegang. 

 

Suzanne van Gijzel, communicatieadviseur bij VRMWB, is zeer te spreken over het eindresultaat. “Het traject met Axendo is goed verlopen. Het was een intensieve samenwerking, waarbij Axendo erg betrokken was. Al tijdens de ontwikkeling, bij de oplevering van de eerste templates, mochten we aan de slag met het vullen van de content. Waar we tegenaan liepen kon hierdoor meteen meegenomen worden in de ontwikkeling. Dat was prettig werken. We zijn heel blij met het eindresultaat; een nieuw fris design, digitaal toegankelijk én betrouwbaar.”

Bekijk vergelijkbare cases

FotoMartijn

Wil jij een platform dat altijd draait?

Communicatie is cruciaal, daarom wil je een robuust platform dat werkt. Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden.