Design sprints bij Axendo | Axendo
Martijn Beumers
4-2-2020

Design sprints bij Axendo

Design sprints: hoe je uit de startblokken schiet en succesvol de finish bereikt

Een design sprint is voor organisaties dé manier om een oplossing voor een vraagstuk scherp te krijgen én te valideren op korte termijn. Een sprint gebeurt namelijk in slechts een week tijd. Wat is ervoor nodig om uit de startblokken te schieten en hoe ga je een sprint zo succesvol mogelijk aan? We leggen het graag in deze blog uit.

Het geeft elke keer weer een voldaan gevoel: samen binnen de tijd en een gevalideerd idee rijker de finish bereiken. Vruchtbare design sprints! Laatst hebben we het nog mogen ervaren met het marketingteam van een klant. In de kortstondige gezamenlijke zoektocht naar een oplossing voor het vraagstuk 'hoe kunnen we onze content relevanter aanbieden aan de gebruikers van onze website?' zijn er meerdere nieuwe ideeën naar boven gekomen.

Mogelijke oplossingen waarvan we dachten: ah, zo kan het ook! Dat is leuk, dat is wat je wil. Samen in korte tijd tot nieuwe inzichten komen die de moeite waard zijn om mee te experimenten. Inzichten die de online ervaring van de eindgebruiker beter, aangenamer en makkelijker maken en daarmee jouw business verder brengen.

Hoe ziet zo'n design sprint, die zijn oorsprong kent op de burelen van Google, eruit? Wat is ervoor nodig? We nemen je graag mee langs de route die wij met onze klanten volgen. Zodat je weet wat je kunt verwachten als je ook een vraagstuk efficiënt en effectief wil oplossen.

 

Build Measure Learn cyclus

 

De start

We verzamelen ons in een samengesteld team van ongeveer zeven 'sprintkanonnen' bij de startblokken. Idealiter zijn daarin meerdere expertises vertegenwoordigd. Zowel vanuit de klant als vanuit ons, Axendo. Vanuit ons kun je afhankelijk van de benodigdheden bij het vraagstuk een ontwerper, techneut en strateeg verwachten. Vanuit de klant moet er in elk geval iemand aanwezig zijn die daadwerkelijk beslissingen kan en mag nemen. Het uiteindelijke idee moet natuurlijk geen idee blijven.

In die opstelling start je. Je begint door één of meerdere doelstellingen te formuleren. Daarna komt de eerste stap van de design sprint. Dat is het in kaart brengen van het lange termijn doel. Waar wil je naartoe? Wat wil je opleveren? Dat moet bij het hele team duidelijk zijn. Vervolgens verschuiven we de aandacht naar de gebruiker. Voor wie steken we hier de koppen bij elkaar? We stellen een persona op en stippelen zijn of haar customer journey uit aan de hand van vooraf gemaakte research: hoe verloopt dat pad? En wat zijn interactiemomenten met jouw organisatie? Afhankelijk van de vraagstelling focussen we ons op één van die momenten, om daar verbetering in aan te brengen.

4 dagen design sprint

De tussentijdse horde

Tijd voor lightning demo's. Teamleden gaan met het vraagstuk in hun achterhoofd op zoek naar sites die hen inspireren. Voorbeelden van hoe het zou kunnen. Van concurrenten of juist van organisaties uit andere branches. Elk teamlid presenteert zijn inspiratiebronnen, zodat je van elkaar weet wie waaraan denkt. Dat werkt stimulerend.

In een volgende sessie pakken we door met het creëren van een mindmap. Zet je hersenspinsels op papier om in de creatieve flow te komen. Schrijf ze op, dan blijven ze beter hangen. Daarna ga je concreet met die ideeën aan de slag door ze uit te schetsen. De resultaten daarvan presenteer je weer kort aan de groep. Hoe zie jij de oplossing voor je? Ruimte voor discussie is er in deze fase nog niet.

In de volgende sessie wél. Presenteer je schetsen in combinatie met andere, al bestaande ideeën die je her en der hebt opgedaan. Bespreek met elkaar waarmee jullie verder kunnen. De volgende dag al, om precies te zijn. Dan werk je die uitverkoren ideeën namelijk uit in een storyboard. Nog niet tot in detail: dat komt in de prototypesessie. Daarin kies je een duidelijke richting en krijgen de gekozen oplossingen, meestal in de gedaante van functionaliteiten, meer vorm.

De finish

Met de eindstreep in zicht ga je de uitgewerkte ideeën testen op eindgebruikers. Je tuigt een testpanel op en richt een proeftuintje in. Dan moet blijken of de bedachte ideeën bijdragen aan de ontwikkeling van een digitaal product, bestaand of nieuw. Reageren de gebruikers goed? Dan is het moment aangebroken om het idee in dat product te implementeren.

Je kan wel zeggen dat een design sprint vooral een efficiënte validatieronde is van ideeën. Ideeën voor een vraagstuk dat uiteraard van belang moet zijn voor de business van je organisatie, waarvan je denkt: het antwoord hierop kan ons verder brengen. Anders is het a waste of resources. En dat is precies wat een design sprint moet voorkomen, door in zeer korte tijd en gefocust tot gevalideerde oplossingen te komen die niet achteraf tot teleurstellingen leiden. Vervolgens kunnen die oplossingen het creatieve proces van design en productie in. Daarmee is een design sprint ook het voorportaal van het echte werk.

 

Ook een design sprint?

Axendo is facilitator van design sprints. Onze specialisten doen daarnaast volop mee aan discussies of aan de creatieve fase van schetsen en schrijven. Als facilitator hangen we er met onze helicopterview boven. Zijn de discussies nuttig? Is de verdeling van tijd nog zoals die zou moeten zijn? We begeleiden en reiken tips en adviezen aan. En uiteraard zorgen we ervoor dat de sprint optimaal voorbereid is. We hebben een designkit vol tools die ervoor zorgen dat je gelanceerd kunt worden. We gaan immers een sprint aan en die moet explosief van karakter zijn. Zonder het doel voorbij te snellen. Daar gaan we juist recht op af!

 

Aan de slag met een Design Sprint?
Neem contact op met Martijn.

Martijn Beumers
Algemeen directeur
[email protected]
06 11 200 209