slim platform online | Axendo
Asset 1

Een slim platform online

Umbraco is zeer geschikt voor het maken van een online platform. Het content management systeem is flexibel, dynamisch en volgepakt met mogelijkheden voor ontwikkelaars en webmasters. Het is bovendien uiterst gebruiksvriendelijk. Volgens Umbraco zelf het meest gebruiksvriendelijke CMS. Axendo is een internetbureau dat werkt met Umbraco. Axendo is expert als het gaat om het maken van een platform online. "Slimme platformen", vinden we zelf. Hoe maak je eigenlijk zo'n slim online platform en wat betekent dit in de praktijk?

"Wil je een vernieuwend online platform maken dan is het belangrijk dat zowel alle toepassingen als de interactieve media online en offline optimaal met elkaar zijn verweven" vindt de Axendo expert. "Je kunt nooit spreken van een op zichzelf staand project als het gaat om een online omgeving of een app. Het gaat juist om de integratie met de achterliggende systemen. Denk bijvoorbeeld aan het systeem waar de klantgegevens zijn opgeslagen of de content van de website." Om dit meer concreet te maken, bekijken we de website en webwinkel van de EO. "We hebben een koppeling gemaakt met de achterliggende systemen waar de klantgegevens en productgegevens staan opgeslagen. Een dergelijke koppeling zorgt ervoor dat het beheer van de applicaties een stuk eenvoudiger wordt. Het voorkomt namelijk dubbel werk."

Actie platform online

Voor dezelfde publieke omroep heeft Axendo ook een EO actieplatform ontwikkeld. Dit online platform is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijk middel voor deze omroep om meer leden te werven. "Er was bij de EO behoefte om eenvoudig en snel meerdere websites te kunnen maken voor ledenwerfacties en campagnes. We hebben een online platform ontwikkeld in Umbraco met een aantal componenten die de redactie kan gebruiken. Ze kunnen zelf pagina's maken om bijvoorbeeld een abonnement op BEAM Magazine of Eva Magazine of de nieuwsbrief van Visie onder de aandacht te brengen." De website bedient zich van verschillende marketingstrategieën om zo meer mensen aan zich te binden. Zo kunnen geïnteresseerden zich opgeven voor diverse proefabonnementen en worden er gratis producten weggegeven zoals een DVD van The Passion.
"Dat laatste is ieder jaar een enorme uitdaging. Want de DVD wordt na de televisie-uitzending door duizenden tegelijk besteld. We hebben hiervoor een omgeving opgezet die de bezoekers over 20 verschillende webservers verdeelt. Hierdoor was het mogelijk om in korte tijd ruim 30.000 mensen van de Passion DVD te voorzien, zonder dat dit vertragingen opleverde in de responstijden van de website."

Ook voor het programma Metterdaad en de daaraan verbonden zending, hulpverlening en ontwikkelingswerk heeft Axendo een belangrijke bijdrage geleverd. Bezoekers van het online platform krijgen uitgebreide informatie over de diverse projecten die wereldwijd plaatsvinden. De uitzendingen van Metterdaad zijn op de website te volgen.

Platform voor citymarketing online

Een ander voorbeeld van een slim online platform is de website iamsterdam.com. Voor Stichting Amsterdam Marketing ontwikkelde Axendo een meertalige website die jaarlijks wordt bezocht door zo'n 18 miljoen personen. Deze site geeft informatie over Amsterdam en omstreken en richt zich daarbij op heel verschillende doelgroepen. Zowel bewoners, toeristen, expats als bedrijven maken gebruik van dit online platform. Een activiteitenagenda, venuefinder voor bedrijven en een rijenradar die je informeert over de wachtrijen voor musea, zijn een aantal opvallende items die op de site zijn te vinden. Axendo maakte voor dit platform ook gebruik van uCommerce. Deze plugin werd toegepast om het voor bezoekers eenvoudig te maken om een I Amsterdam City Card aan te schaffen. Hiermee kunnen zij onder meer gratis reizen met het openbaar vervoer en hebben ze vrij entree tot verschillende musea en attracties.