Chatbots | Axendo
Asset 1
Martijn Beumers
8-5-2018

Het leefde al een tijdje bij Axendo. Een event organiseren om kennis te delen. Maar ja, hiermee treden we voor ons gevoel toch een klein beetje buiten onze eigen comfortzone. Toen Martijn Beumers en Nils Zelle enthousiast kennis uitwisselden over taal en techniek werd er een knoop doorgehakt. Laten we het gewoon doen. Er is namelijk zoveel kennis in huis. Er werd besloten om deze eerste editie te beginnen met chatbots. Daar liggen veel kansen voor organisaties en Axendo heeft er inmiddels veel ervaring mee. Een onderwerp waar ons bits-en-bytes-bloed sneller van gaat stromen. Dus we zijn gestart met drie sessies over chatbots op 26, 27 en 28 maart. In dit blog een korte terugblik op de hoofdlijnen van de meetups.

Reacties van aanwezigen

  • "De sessie laat mogelijkheden van chatbots goed zien. Het brengt mij op interessante ideeën voor onze organisatie."
  • "Veel inspiratie! Ik ga uitzoeken wat bij ons de mogelijkheden zijn voor het starten van een klanttevredenheidsonderzoek via een chatbot. Ik heb nu een beter idee waar en hoe ik moet starten."  
  • "De meetup heeft voor ons nog maar eens bevestigd hoe belangrijk het is dat je je doelgroepen goed in kaart moet hebben."

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een online gesprekspartner die zorgt voor een geautomatiseerde conversatie tussen mens en organisatie. In 2020 is 85% uit de contacten met een bedrijf zonder interactie met een mens (bron: Gartner). Je komt chatbots tegenwoordig overal tegen, op websites, in apps, in huis, op kantoor en aan de telefoon. 

Je kunt chatbots in twee types onderscheiden, slimme bots en domme bots. Domme bots geven voorgedefinieerde antwoorden, deze zijn op regels gebaseerd. Slimme bots geven gegenereerde antwoorden en maken gebruik van artificial intelligence. Slimme bots werken met taalherkenning, ze hebben de vaardigheid om een menselijke taal te begrijpen, dat heet ook wel Natural Language Processing (NLP). Een goed opgezette slimme bot wordt ook steeds slimmer door een "learning loop" in te bouwen. 

Wist je dat:

  • 48% van de consumenten liever contact zou hebben via een live chat dan op een andere wijze?
  • 57% van de consumenten geïnteresseerd is in chatbots door hun snelle reactie?
  • Het voor 40% van de consumenten niet uitmaakt of ze worden geholpen door een chatbot of een mens?
  • 55% van de consumenten ervoor openstaan om contact te hebben met bedrijven via messaging apps?
  • 47% van de consumenten producten via een chatbot zou kopen?

Bron: Hubspot

De kans is groot dat jij chatbots kent van het beantwoorden van klantenservicevragen, maar er zijn nog veel meer toepassingsmogelijkheden. Een aantal voorbeelden:

  • Culturele gids
  • Salessupport
  • Dokter
  • Jurist
  • Social media assistent
  • Recruiter
  • Coach
  • Verkoopkanaal

 

  • Inspirator
  • Boek
  • Huisbaas
  • Adviseur
  • Politiemeldpunt
  • Engagement
  • Personality
  • Personal shopper

Een eigen chatbot

Voor het succesvol (laten) ontwikkelen van een chatbot voor jouw organisatie is het handig om te werken met een gedegen plan van aanpak. Weet je al wat het doel is van de chatbot? Wie is je doelgroep/wie zijn je gebruikers? En heb je al nagedacht over het ontwikkelen van buyer persona's voor je doelgroep(en)? Na het in kaart brengen van je doelgroep moet je ook weten wat hun contactmomenten met jouw organisatie zijn. En welke tone-of-voice past het beste? Als je een duidelijk beeld hebt van het doel en de doelgroep kan je een keuze gaan maken voor het platform dat het beste past. Zijn er bestaande datasets waar gebruik van gemaakt kan worden? 

Samen stap-voor-stap aan een eerste chatbot werken? Of benieuwd naar voorbeelden van bovenstaande toepassingen? We laten je de voorbeelden graag zien! Heb je interesse gekregen? Klik dan op onderstaande button om een mail te versturen voor een handout. Axendo heeft daarnaast een blog geschreven over het nut en de noodzaak van chatbots, wellicht geeft dit je ook meer inzicht.

 Chatbot handout

"Mooi om te zien hoe taal, techniek én toepassing samenkomen in de communicatiebehoefte van alle deelnemers en de Meetup, ongeacht hun werkgebied."

Nils Zelle - content specialist & Martijn Beumers - managing director

Verder praten over chatbots?
neem contact op met Martijn.

Martijn Beumers
Algemeen directeur
[email protected]
06 11 200 209